En la
dimensió i situació actuals, l'Estat Espanyol sorgit després de la Transició de
finals dels anys 70 està en crisi. Una crisi que es manifesta en diverses
facetes: social, política i, sobretot, econòmica. La recuperació de l'Estat no
es pot fer des del immobilisme, ni tan sols des de propostes parcials de
modificació d'una anacrònica Constitució plena d'articles que no es compleixen.
Necessitem un nou marc de convivència que la superi, que deixi enrere les
consignes d'un Estat creat "per a la Transició", i faci possible una
nova estructura jurídica-política més completa i més garantista, des dels punts
de vista humà, social i polític.
La
crisi de l'Estat adquireix en els nostres dies una quàdruple dimensió, que es
sustenta en la crisi de l’Estat de les autonomies, l’Estat de Dret, l’Estat
social i el model europeu.
1.- La
crisi del sector immobiliari fa de l'estratègia privatitzadora dels serveis
públics una prioritat per a la dreta espanyola, que veu en la mercantilització
dels serveis públics essencials una eina imprescindible per a la recuperació de
la taxa de benefici privada afectada per la situació de crisi actual. Però, és
clar que aquest procés de privatització requereix d'una recentralització de la
capacitat política, de control sobre la despesa, incompatible amb l'actual
descentralització autonòmica. Recentralització que provoca una disputa entre el
Govern Central amb els governs autonòmics més combatius (Catalunya, País Basc,
Galícia i Andalusia), tot i que es planteja un combat, no tant en el fons, sinó
en les formes; és a dir, al·leguen sobretot la invasió de competències de la
norma estatal sobre la norma autonòmica. No entrant en el fons de la qüestió, amb
el propòsit de no fer-se mal els uns i els altres.
2.- La
crisi de l'Estat de Dret requereix, segons l’estratègia de la dreta, la gestió
i la substitució fàctica del règim de democràcia representativa pel de
l'oligarquia, el que obre la via a una institucionalització perfecta de l'ús de
mecanismes autoritaris, repressius i reaccionaris per a la gestió de la crisi,
el que aguditza la instrumentalització encara més directa del Poder Legislatiu
i Judicial en favor de l'oligarquia, polítiques que la crisi ha aguditzat.
3.-
En els nostres dies assistim a una definitiva desarticulació de l'Estat Social,
que és un dels objectius centrals dels programes d'ajustos duríssims, anomenats
eufemísticament de "reformes estructurals" o d’"austeritat",
consistents en una transferència de rendes del treball a rendes del capital, i
l'augment de les desigualtats al nostre país. Els serveis públics perden
gradualment les seves característiques de gratuïtat i universalitat, i les
comunitats autònomes pateixen una asfíxia financera, amb l'excusa de la
reducció del dèficit, que les impossibilita continuar finançant aquests
serveis.
4.- La
crisi del model d'integració europea (encara que es disfressi amb les peticions
d'una major integració fiscal i bancària) es posa sobretot de manifest en els
països del sud d’Europa. La situació actual (produïda per la incorporació
d’Espanya a la Unió Europea i en especial l'euro) suposa la continuació, dins
de la fase del capitalisme global, l'històric caràcter rendista i perifèric del
capitalisme espanyol i, per tant, la perpetuació de les nostres debilitats i
dèficits socials històrics.
Aquesta
debilitat històrica de l'oligarquia espanyola i del model econòmic imposat per
ella, marca una dependència política respecte del capital financer
internacional, que té en la recent reforma constitucional (art. 135), un dels
majors exemples d'aquesta dependència i de la necessitat que té l'oligarquia
d'aplicar a Espanya els programes de retallada i ajust dur per mitjà dels
mecanismes internacionals d'imposició, que no descarten la possibilitat mateixa
de petició del rescat de l'economia, per molt que s'entestin a ocultar, i a
prendre-ho com argument per convèncer-nos que anem pel camí de la recuperació
econòmica. Res més lluny de la realitat. I aquest procés suposa, en la
pràctica, la imposició d'una autèntica dictadura del capital financer i la
pèrdua total de sobirania.
Les mobilitzacions dels darrers dos anys han demostrat un potencial de lluita social creixent i un ampli rebuig a les polítiques que pretenen resoldre la crisi premiant amb diners, reconeixement i privilegis els seus responsables directes i endeutant de per vida a la majoria de la població.
Per tant, caldria concloure que l'actual model econòmic, institucional i d'ordenament polític ha fracasat, la pèrdua total de la sobirania representa els element centrals de la crisi de l'estat burgès a Espanya.
Per aconseguir una transformació radical, cal impulsar un procés de reflexió i confluència ampli, plural i participatiu capaç de reconèixer en la seva competència i diversitat els múltiples col·lectius que ja fa temps que treballen pel canvi democràtic i pacífic, i capaç de fer-los lloc en una plataforma unitària que cristal·litzi el malestar social creixent en una majoria política organitzada a favor d'un canvi de model superador d'aquell heretat de la Transició.
Les mobilitzacions dels darrers dos anys han demostrat un potencial de lluita social creixent i un ampli rebuig a les polítiques que pretenen resoldre la crisi premiant amb diners, reconeixement i privilegis els seus responsables directes i endeutant de per vida a la majoria de la població.
Per tant, caldria concloure que l'actual model econòmic, institucional i d'ordenament polític ha fracasat, la pèrdua total de la sobirania representa els element centrals de la crisi de l'estat burgès a Espanya.
Per aconseguir una transformació radical, cal impulsar un procés de reflexió i confluència ampli, plural i participatiu capaç de reconèixer en la seva competència i diversitat els múltiples col·lectius que ja fa temps que treballen pel canvi democràtic i pacífic, i capaç de fer-los lloc en una plataforma unitària que cristal·litzi el malestar social creixent en una majoria política organitzada a favor d'un canvi de model superador d'aquell heretat de la Transició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada